بررسی گوشی شیائومی 13؛ با رقیب چینی آیفون 14 آشنا شوید

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی شیائومی 13 یکی از جدیدترین پرچم‌داران این برند در بازار و کوچک‌ترین و ارزان‌ترین عضو خانواده Xiaomi 13 است. در ادامه با پلازا همراه باشید تا به بررسی مزایا و معایب گوشی شیائومی ۱۳ بپردازیم و ببینیم این گوشی چقدر ارزش خرید دارد.

شیائومی 13 گوشی جدیدی نیست. این گوشی در اواخر دسامبر سال 2022 توسط شیائومی در چین معرفی و جایگزین شیائومی 12 شد. با این حال مثل همیشه با چند ماه تاخیر بالاخره پایش به بازارهای جهانی باز شد. این مدل در چند بخش نسبت به نسل قبلی خود بهبود پیدا کرده است. از نمایشگر کمی بزرگ‌تر گرفته تا نمایشگر که حالا روشنایی حداکثری بسیار بالاتری دارد. البته که شیائومی دوربین‌های این گوشی را نیز تغییر داده و یک دوربین تله‌فوتو نیز به جمع دوربین‌های آن افزوده است.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی شیائومی ۱۳

ویژگی‌هاگوشی Xiaomi 13
نمایشگر6.36 اینچی امولد با رفرش‌ریت 120 هرتز و رزولوشن 1080p
پردازندهاسنپدراگون 8 نسل 2
سیستم عاملاندروید 13 با رابط کاربری MIUI 14
حافظه/رم8/12 گیگابایت رم | حافظه 128/256/512 گیگابایت
دوربین‌‌ها12 + 10 + 50 با زوم اپتیکال 3.2 برابر
دوربین سلفی32
باتری4500 میلی‌آمپر با شارژ 67 وات
قیمتاز 999 یورو

بررسی و معرفی گوشی شیائومی 13

این گوشی مانند نسل قبلی خود، اندازه کوچک‌ترین از مدل پرو و اولترا دارد و بهترین انتخاب برای کسانی است که علاقه‌ای به گوشی‌های بزرگ ندارند. از نظر مشخصات نیز تقریبا با مدل‌های گران‌تر خود برابری می‌کند. با این حال آیا می‌تواند رقیب جدی برای آیفون 14 یا گلکسی S23 به‌حساب بیاید؟ برای پاسخ به این سوال ادامه بررسی گوشی شیائومی ۱۳ را بخوانید.

طراحی گوشی Xiaomi 13

همانطور که احتمالا از تصاویر گوشی شیائومی 13 متوجه شده‌اید، قاب تخت و براق این گوشی شباهت بسیار زیادی به آیفون‌های اپل دارد و خیلی هم بد از آب در نیامده است. البته گوشی تنها در همین قسمت قاب از آیفون الگوبرداری کرده است و با یک نگاه به پنل پشتی و جلویی کاملا مشخص است که با یک گوشی اپل طرف نیستیم.

در پنل پشتی یک ماژول دوربین نسبتا بزرگ و مربعی قرار گرفته است که برآمدگی قابل توجهی هم دارد. شیائومی با استفاده از خطوط ظریف داخل این ماژول، لنزهای 3 دوربین گوشی را از یکدیگر جدا کرده است و یک مربع با 4 خانه داخل آن ایجاد کرده است. خانه چهارم این مربع مختص فلاش دوربین و همچنین برندینگ لایکا است.

دوربین گوشی شیائومی 13

گوشی در کناره‌های پنل پشتی خود کمی خمیدگی به سمت بیرون دارد و به‌لطف همین موضوع به‌راحتی می‌توانید آن را در دست بگیرید. با این حال از آنجایی که شیائومی از پوشش مات برای پنل پشتی استفاده نکرده، این پنل به‌راحتی اثرانگشت را جذب می‌کند.

شیائومی این گوشی را نیز با ساختار «ساندویچی» ساخته است؛ به این معنی که برای قاب از آلومینیوم استفاده کرده و آن را بین دو پنل شیشه‌ای قرار داده است. گوشی همچنین برخلاف نسل‌های قبلی خود دارای گواهی IP68 است و از این نظر بالاخره می‌تواند هم رده دیگر گوشی‌های پرچم‌دار قرار بگیرد.

تاریخ عرضه موبایل شیائومی ۱۳

پنل جلویی طراحی مینیمالی دارد و حاشیه‌های نمایشگر نیز بسیار اندک هستند؛ نتیجه یک گوشی با ظاهری ساده و زیبا است که نظر هرکاربری را به خود جلب می‌کند. شیائومی از یک پنل 6.36 اینچی امولد بهره می‌برد که کمی بزرگ‌تر از پنل 6.29 اینچی شیائومی 12 است.

همانطور که انتظار می‌رفت این پنل از همه لحاظ یکی از بهترین پنل‌های بازار است و یکی از بزرگترین نقاط قوتش نیز روشنایی حداکثری 1900 نیتی است. مهمتر از همه این که این نمایشگر از تمامی استانداردهای HDR از جمله HDR10 و +HDR10 و یا دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند.

مشخصات موبایل شیائومی ۱۳

با این حال از آنجایی که از LTPO پشتیبانی نمی‌کند، رفرش‌ریت داینامیک آن به اندازه این نوع پنل‌ها پایین نمی‌آید. شیائومی 13 قادر است رفرش‌ریت را به‌صورت خودکار روی 60 یا 90 و یا 120 هرتز قرار دهد.

سخت افزار گوشی شیائومی ۱۳

شیائومی این گوشی را مانند دیگر اعضای سری 13، با تراشه پرچم‌دار کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 عرضه کرده است. پردازنده گرافیکی گوشی شیائومی 13 نیز پردازنده قدرتمند آدرینو 740 است.

از سوی دیگر حافظه داخلی و رم گوشی شیائومی 13 تنوع قابل توجهی دارد. در مدل پایه گوشی با رم و حافظه 8/128 گیگابایت قابل خریداری است ولی شما می‌توانید آن را با پیکربندی 12/512 گیگابایت نیز خریداری کنید. البته ظاهرا در بازارهای جهانی قرار نیست شاهد عرضه نسخه 512 و برخی دیگر از پیکربندی‌ها باشیم؛ این گوشی در خارج از چین با 2 پیکربندی 8/256 و 12/256 گیگابایتی عرضه می‌شود.

با توجه به پرازنده ی گوشی شیائومی 13، این محصول از نظر عملکرد یکی از بهترین پرچم‌داران بازار است. همانطور که در بنچمارک‌های GeekBench 5 زیر مشاهده می‌کنید، گوشی در بخش CPU عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

در بنچمارک‌‌های گرافیکی GFX Aztek ES 3.1 High و GFX Car Chase ES 3.1 نیز یک بار دیگر شاهد درخشش شیائومی 13 هستیم.

در حقیقت گوشی در تمامی بنچمارک‌ها همواره جزو گوشی‌های برتر است. در عمل و استفاده روزمره نیز گوشی عملکرد بسیار روانی دارد و قادر است هر بازی یا برنامه‌ای را به‌راحتی اجرا کند. شیائومی همچنین توجه زیادی هم به سیستم‌ خنک‌کننده گوشی نشان داده و آن را با یک محفظه بخار 4642 میلی‌متر مربعی همراه کرده است. به‌لطف این سیستم، با وجود این که حرارت گوشی تحت بار زیاد به‌اندازه قابل توجهی بالا می‌رود، اما عملکرد گوشی تا حد زیادی پایدار باقی می‌ماند.

گوشی Xiaomi 13

شیائومی 13 درست مثل شیائومی 12 دارای یک باتری 4500 میلی‌آمپری است. اگر بررسی شیائومی 12 را خوانده باشید، حتما می‌دانید که شارژدهی بسیار ضعیف، یکی از بزرگترین نقاط ضعف آن گوشی بود. خبر خوب این است که شیائومی 13 به‌لطف تراشه بهینه اسنپدراگون 8 نسل 2، از لحاظ شارژدهی عملکرد بسیار بهتری از مدل قبلی خود دارد و حتی بهتر از شیائومی 12T پرو عمل می‌کند.

از دیگر ویژگی های گوشی شیائومی ۱۳ که نسبت به نسل قبلی تغییری نکرده سرعت شارژ است. این گوشی همچنان از شارژ سیمی 67 وات پشتیبانی می‌کند. گوشی قادر است باتری را ظرف مدت حدود 40 دقیقه از 0 به 100 برساند که کاملا قابل قبول است اما از این نظر شیائومی 13 پرو یا شیائومی 12T پرو، عملکرد به‌مراتب سریع‌تری دارند و در کمتر از 30 دقیقه باتری را شارژ می‌کنند. شیائومی 13 همچنین از شارژ بی‌سیم 50 وات و شارژ معکوس 10 وات نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین گوشی شیائومی ۱۳

گوشی Xiaomi 13 همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، با دوربین‌های جدید و بهینه شده توسط لایکا و همچنین یک دوربین تله‌فوتو همراه شده است. دوربین اصلی گوشی یک دوربین 50 مگاپیکسلی با سنسور سونی IMX800 است. دوربین فوق‌عریض یک دوربین 12 مگاپیکسلی با سنسور OV13B10 آمنی‌ویژن است و احتمالا همان دوربینی است که قبلا در شیائومی 12 آن را دیده بودیم. اما دوربین جدید تله‌فوتو گوشی یک دوربین 10 مگاپیکسلی با سنسور S5K3K1 سامسونگ است. همان سنسوری که کره‌ای‌ها در گلکسی S22، گلکسی S22 پلاس، گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس از آن برای دوربین تله‌فوتو استفاده کرده‌اند.

گوشی دارای حالت رنگ Leica Vibrant و Leica Authentic است. گوشی Xiaomi 13 در حالت Leica Vibrant، با دوربین اصلی و در نور کافی قادر است تصاویر بسیار خوبی در اختیار شما قرار دهد. عکس‌های این دوربین بدون نویز و با وضوح بسیار بالا هستند و سطح جزئیات آن‌ها نیز بسیار بالا است. از طرف دیگر کنتراست و دامنه داینامیک خوبی هم دارند. البته سوژه‌هایی که جزئیات زیادی دارند، مثل چمن، کمی مصنوعی رندر می‌شوند اما نه آنقدری که کل عکس را خراب کنند.

در حالت Leica Authentic نیز تقریبا از نظر کیفیت تفاوت خاصی وجود ندارد و تنها رنگ‌ها کمی طبیعی‌تر هستند و کمتر اشباع می‌شوند. با این حال حتی از این نظر نیز تفاوت خیلی زیادی بین این دو حالت وجود ندارد. افزون بر این دوربین در نور کم نیز عملکرد خیلی خوبی دارد. تصاویر همچنان جزئیات خود را حفظ می‌کنند.

دوربین فوق‌عریض نیز از نظر جزئیات عملکرد بسیار خوبی دارد. البته اگر کمی روی تصاویر زوم کنید، ممکن است کمی نویز در سطوح یکپارچه تصویر پیدا کنید ولی نه‌آنقدر که کیفیت عکس را دچار آسیب کند. دامنه داینامیک نیز درست درسطح سایر لنزهای فوق‌عریض در این کلاس است. نکته قابل توجه این است که رنگ‌های دوربین اصلی و فوق‌عریض اختلاف زیادی از نظر شادابی و اشباع ندارند. افزون بر این در این لنز نیز بین حالت Authentic و Vibrant لایکا اختلاف ناچیزی وجود دارد.

دوربین در شب عملکرد قابل قبولی دارد ولی بدون عیب و ایراد نیست. جزئیات و کنتراست در سطح خوبی هستند و گوشی به شکل قابل قبولی توانسته سایه‌ها و سایه‌روشن‌ها را مدیریت کند. با این حال در برخی از قسمت‌های تصویر شاهد تار شدن سوژه‌ها به‌خصوص در حاشیه‌های تصویر هستیم.

دوربین تله‌فوتو اما یکی از مهمترین مزایای گوشی شیائومی 13 است. این دوربین دارای زوم 3.2 برابر است و عکس‌ها را با رزولوشن کمی کمتر از 10 مگاپیکسل در اختیارتان قرار می‌دهد. تصاویر این دوربین بسیار عالی هستند. جزئیات بسیار زیادی در عکس‌ها وجود دارد و خبری هم از نویز در آن‌ها نیست. همچنین وضوح در بخش‌های مختلف تصویر نیز بسیار عالی است ولی کنتراست کمی زیادتر از دوربین اصلی است ولی نتیجه عکس‌هایی هستند کمی خوشایندتر و سرزنده‌تر از دوربین اصلی هستند.

دوربین تله‌فوتو نیز در شب به‌خوبی عمل می‌کند ولی عملکرد آن در حد بهترین‌ها نیست. عکس‌ها جزئیات کافی دارند و منابع نور نیز به‌صورت کنترل شده مدیریت شده‌اند. اما تصاویر این دوربین نیز در شب کمی تار هستند. البته خبری از نویز در آن‌ها نیست ولی تاری را می‌توانید در بیشتر قسمت‌ها ببینید.

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی Xiaomi 13

شیائومی همانطور که گفتیم این گوشی در ماه دسامبر 2022 در چین معرفی کرد و در بهار سال 2023 نیز گوشی وارد بازارهای جهانی شد. قیمت گوشی Xiaomi 13 در پیکربندی پایه 999 یورو است اما متاسفانه این گوشی هنوز به‌صورت گسترده وارد بازار ایران نشده است و تنها مدل پرو و اولترا در بازار موجود هستند.

سخن پایانی

گوشی شیائومی 13 یک پرچم‌دار ارزشمند است که نقطه ضعف اساسی ندارد. شیائومی توانسته بسیاری از مشکلات شیائومی 12 را در این گوشی برطرف کند؛ از جمله این که این گوشی با گواهی IP68 همراه شده و دارای نمایشگر بهتر از سال قبل است و البته به‌لطف اسنپدراگون 8 نسل 2 هم عملکرد بسیار بهتری دارد و هم شارژدهی طولانی‌تری. نظر شما در مورد این گوشی چیست؟ شما بین این گوشی و آیفون 14 و گلکسی S23 کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران4 دیدگاه
avatar
Esmailpalangi
.
11 مرداد 1402، 07:52
پاسخ
1
0
https://www.plaza.ir/140205/463034/xiaomi-13-review/
avatar
رضا
.
21 تیر 1402، 01:21
پاسخ
0
12
بنده آیفون ۱۳داشتم،به سرقت رفت و می ۱۱اولترا گرفتم و بی شک و تردید و از سر تجربه می ۱۱اولترا را برتر و بهتر از آیفون۱۳پرومکس تجربه کردم. ممکن است بعضی ها بگویند فلان و بهمان، من هم قبلا همین ها را می گفتم ،اما الان مطمئنم آیفون پول حماقت مارا می گیرد. تجربه ای از شیائومی ۱۳ندارم ولی مطمنم این گوشی هم ار کیفیت می ۱۱اولترا را داشته باشد ،از آیفون برتر خواهد بود.
avatar
عارف
.
08 مرداد 1402، 16:12
پاسخ
0
6
@رضا
می 11 اولترا فوق‌العاده ست و هنوزم میتونه با گوشی‌های جدید و 2023 رقابت کنه
avatar
مهدی
.
02 دی 1401، 15:46
پاسخ
0
2
با سلام آیا برای ردمی نوت 10 پرو بروزرسانی Imum14انجام میشود؟
avatar
اعظم شعبانی
.
03 دی 1401، 08:30
پاسخ
0
1
@مهدی
سلام بله انجام میشه
avatar
یاسین
.
25 آذر 1401، 14:28
پاسخ
20
3
از نظر باطری شیائومی بسیار ضعیف است
avatar
مجید
.
28 تیر 1402، 09:34
پاسخ
0
13
@یاسین
از نظر شارژر و باتری شیاومی بینظیره آیفون که اصلا رقیبش نیست سامسونگ هم از لحاظ شارژر خیلی ضعیف تره باز
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402